Sykkeltur rundt sørsiden av Kvaløya

ca. 140km, 1 til 2 dager, landeveissykling

Rute: Tromsø sentrum - Eidskjosen - Kattfjorden - Sommarøy - Straumsbukta - Tromsø sentrum

Dette er en flott én til to dagers sykkeltur rundt Tromsø med muligheten for å overnatte på Sommarøya. Du kan telte eller overnatte i særklasse på en rorbu eller på et hotellrom på Brensholmen/Sommarøy.

Turen begynner i Tromsø sentrum og du følger retningen mot flyplassen for så å sykle over Sandnessundbroen over til Kvaløya. Etter broen sykler du sørover til Eidkjosen, hvor du tar til høyre ved Eide Handel mot Sommarøy. Eide Handel er den siste butikken før Brensholmen og en av de eldste matvarehandlene i området. Her kan du nyte en varm lunsj eller middag i deres bufféet. Matvarehandelen er også berømt for å selge lokal fisk og kjøtt, inkludert hval og reinsdyr.

Etter Eide Handel er du i Kaldfjorden og fortsetter ca. 4km frem til Henrikvik. Her tar du til venstre, mot Sommarøy, hvor veien er relativt bratt og lang frem til du ankommer Kattfjordeidet, ca. 150m. Heldigvis er dette den bratteste og vanskeligste bakken på denne turen. I Kattfjordeidet finnes det et fint rasteplass med bord og benker. Perfekt sted for å ta en pause.

Når du sykler nedover fra Kattfjordeidet kommer du ned til Nordfjord som er en del av Kattfjord. Her følger du skiltet til venstre - mot Sommarøy. Denne veien følger fjorden hele veien frem til Sommarøy.

Dersom du føler for å ta en liten omvei, kan du fortsette rett frem mot Vassstrand og Lauklines. Dette er en 10km lang sjarmerende blindvei med noen fine rasteplasser med bord og benker. Du kan også oppleve det gamle hyttemiljøet på Lauklines og Tulleng-bryggene. En anbefaling er å ta en gåtur opp til Vasstinden hvor det er en markert sti opp fra Lauklines. På toppen finner du en fantastisk utsikt over Kvaløya, ned mot nord-Senja, Malangen og øyene, samt det flotte havet. Som en litt kortere gåtur er Stortuva en drømmedestinasjon.

På veien til Sommarøy passerer du Sjøtun, hvor Sjøtun Brygge kan tilby overnatting og måltider for grupper ved forespørsel. Kaféen deres er åpen i sommersesongen. Det er også mulig å ta til venstre og følge en grusvei til Rødfjellet. Dette er en relativt vanskelig tur med en stigning på ca. 450m og noen deler av grusveien er litt dårligere befatning. For tiden brukes veien til utbyggingen av en vindmølle. Vi anbefaler ikke noen å ta denne turen uten en terrengsykkel.

Lenger ut mot Sommarøy må du gjennom en tunnel. Husk å trykke på knappen som informerer bilister om at du sykler i tunnelen. Noen få kilometer etter tunnelen kommer du til et veikryss i Sandvika hvor du skal sykle til høyre. Etter noen få hundre meter kan du sykle til høyre igjen, ned mot havet og en sandstrand som vi anbefaler som campingplass. Her kan du nyte midnattssolen og den rolige atmosfæren i området. Et tips, dersom dette er din første tur til Sommarøy, er å utforske Sommarøy før du telter i Sandvika. Dette er der veien ender og det siste punktet for turen. På Sommarøy finner du hoteller, butikker, campingplasser, toaletter, en liten dyrepark (på låven på høyresiden etter at du har passert veien inn til hotellet), og en ellers aktiv fiskevær.

Neste dag kan du sykle mot Tromsø, men denne gangen på sørsiden av Kvaløya. Den første bygden du møter er Brensholmen. Her kan du ta fergen til Botnhamn på Senja. Brensholmen har også en dagligvarebutikk. Veien fortsetter stort sett i flatt lende (med noen få bakker) langs vannkanten og forbi bygdene Buvik, Greipstad og Bakkejord. Her kan det være verdt åt planlegge et stopp for å besøke Tove's glasskunst studio for å oppleve lokal kunsthåndverk mens du nyter en kopp kaffe og ferske vafler.

Den neste bygden på ruten er Straumsbukta - en varm og solrik jordbruksbygd. Gå ikke glipp av utendørsmuseet på din høyre side ved enden av bygda. Noen få hytter og båthus med gresstak gir en idyllisk landskap som er verdt å stoppe for.

Noen kilometer forbi Straumsbukta ankommer du Hella, og Rystraumen malstrøm - en utendørsplass med bord, benker og toaletter. Ryastraumen er også kjent for å være et flott sted å fiske fra steinene ved havet. Like forbi Hella er også en helleristning som nå er åpnet for publikum. Sving til venstre ca. 1 km etter Hella.

Etter å sykle videre ankommer du Tisnes. Ta en liten omvei til høyre for å den flotte utsikten av Tromsøy og fastlandet. Dersom du er heldig kan det hende du får øye på en elg! Tisnes er kjent som et området for elgobservasjon. Tilbake på hovedveien kan du sykle noen kilometer videre til Tromsø Villmarkssenter - Norges største kennel. Deres huskyer trekker turister rundt på sleder om vinteren. Om sommeren driver eierne en kafé hvor du kan tilbringe litt tid med huskyene eller leke med valpene før du sykler videre til Håkøybotn with Håkøya.

En annen omvei er å besøke Håkøya. Det er verdt å ta en tur innom for å se minnesmerket over de ca. 1200 falne på det Tyske krigsskipet Tirpitz. Skipet ble senket rett utenfor øya under andre verdenskrig. Vraket av Tirpitz ble forøvrig hogd opp, men en del vrakrester ligger fremdeles der skipet sank og kan ses ved fjære/lavvann.

Fra Håkøybotn er det bare en kort avstand til Eide Handel og dermed er du nesten tilbake i Tromsø. Fortsett å sykle forbi Kvaløysletta, Sandnessund og over broen ned til Tromsø sentrum. Du kan velge å enten sykle over Tromsøya eller rundt sørenden av Tromsøya på vei til sentrum. Ruten over øya er litt kronglete og har en stigning på rundt 100m, mens ruten rundt sørenden av øya er litt lengre, men følger vannkanten og er uten stigning.