En 10 dagers sykkeltur rundt Senja i september - av Adrien

Hvorfor jeg er her:

Etter en tur til Grønland nylig, begynte jeg å bli mer og mer tiltrukket til polare strøk - deres unike atmosfære, avsidesliggenhet, og magiske lys. Som en amatørfotograf har jeg selvfølgelig hørt mye om Lofoten, men ettersom jeg liker å reise og være på tur alene bestemte jeg for å reise til det mindre besøkte området i Tromsø med Senja som hoveddestinasjonen på turen min. Målet mitt før jeg kom var å ta bilder at det fantastiske fjellet Segla i lyset fra soloppgang eller solnedgang.

Jeg valgte å reise i september for å nyte de vakre høstfargene og forhåpentligvis det flotte været, uten sommerturistene (som det uansett er færre av på Senja enn på Lofoten).

Hva som var planen:

Opprinnelig var planen (en 10 dagers sykkeltur som begynner og slutter i Tromsø) som følger:

• Dag 1 og 2: Kvaløya => Tromsø til Sommarøy, så fra Sommarøy til Vikran for å ta fergen til Lysnes på Senja
  • Dag 3 til 6 : Senja
  • Dag 7 til 9 : Senja til Lyngsalpane og tilbake til Tromsø

Merk at siden turen min var i slutten av september var mange av fergene ute av drift, slik som den mellom Kvaløya og Senja. På grunn av dårlig værforhold og en tidlig vinter, bestemte jeg allerede den første dagen å ikke dra til Lyngsalpane og heller fokusere på Senja (etter to dager på Kvaløya). Selv om den opprinnelige planen var å tilbringe alle nettene i teltet mitt, skulle været igjen føre til noen endringer i planen.

DAG 1 - Fra Tromsø til Sommarøy (via Kaldfjord og Tverrbotn)

Det er midt på dagen. Jeg henter sykkelen min på Tromsø Outdoor, samt tilhengeren slik at jeg kan ha med meg alt utstyret (for det meste turutstyr og mat til 10 dager) uten å måtte fordele alt på sykkelvesker foran og bak.

Selv om jeg holder meg nesten tørr den første timen på sykkel, lærer jeg raskt hvor uforutsigbar været i området kan være. På grunn av meget sterk vind, styrtregn og bratte veier ble turen på 60km, som skulle være på 2.5/3 timer, til en hardere tur på 5 timer. Jeg kommer meg ikke til Sommarøy og stopper istedenfor for å telte i natt rett før broen. Været vil uansett ikke la meg se de vakre og krystallklare vannene i området. Når skyene trekker seg tilbake og viser frem fjellene rundt meg kan jeg se at den første snøen har kommet (noe som er flott for bildene mine). Jeg ble fortalt at snøen i år hadde kommet en måned tidligere.

På vei fra Tromsø
Teltplassen

DAG 2 - Fra Sommarøy til Fjordbotn via Vikran

Om sommeren kunne jeg ha tatt en kort fergetur fra Brensholmen til Botnhamn på Senja, men siden den kun er i drift til tidlig september må jeg sykle hele veien til østdelen av Kvaløya slik at jeg kan ta fergen fra Vikran. Der går det en ferge som går til Lysness på Senja hver dag året rundt.

Turen til Vikran er mer fornøyelig enn i går. Turen tar enda 3-4 timer, men denne gangen har jeg medvind og utsikten til sørenden langs fjorden er helt fantastisk. Ihvertfall når været tillater meg å se noe. Været endrer seg hvert minutt, fra snø til regn, vind og noen sjeldne solstråler.

Da jeg ankom Lysness var det sent på kvelden. På grunn av det kalde været bestemte jeg for å overnatte på Fjordbotn camping, en kjapp tur fra Lysness, på veien til fjordene på nordsiden av Senja. Campingplassen er veldig fin med billige rom/hytter i forhold til området (400/500kr) og en vakker utsikt av snødekte fjell.

Dårlig vær, men vakker utsikt på vei til Vikran

DAG 3 til 7 - Fra Fjordbotn til Fjordgård og vandring rundt Segla-fjellet

Etter en varm natt våkner jeg opp med med en solrik utsikt, men jeg vet at det ikke vil vare. Jeg tar sykkelen og utstyret og sykler til Fjordgård. Fjordgård er en landsbygd 15km unna og avgangspunktet til gåturen til det fantastiske Segla-fjellet (en av mine hovedårsaker til å besøke Nord-Norge).

Ved ankomsten til Fjordgård er jeg glad for å se at det finnes en campingplass ved enden av en vei. Der er det hytte, toalett, benker og en fin liten strand. Siden det ikke er noen andre her og værmeldingen fremdeles er dårlig velger jeg å overnatte i hytten. Faktisk kommer jeg til å overnatte her ikke bare én natt, men fire netter da været er for dårlig til å fortsette å sykle til de andre fjordene og fordi jeg ikke får tatt noen gode bilder av Segla før etter dag 4.

Før den første natten min ville jeg prøve å ta bilder av Segla med dens høstfarger (siden det sikkert blir den siste dagen før den blir helt snødekket). For å kunne ta bilder går jeg ikke opp til Segla, men til Hesten rett nedenfor. Derifra finner du en av de vakreste utsiktene på Senja (og etter min mening, vakrere enn fra toppen av Segla). Turen fra Hesten er kort (ca. én time dersom du har stødige ben), men kan være ganske glatt og våt. Den første turen ble ingen suksess siden lysforholdene ikke passet. De andre turene ble heller ikke noe suksess, men den siste turen, etter 4 dager, ble bra. Der oppe er været alltid kaotisk, ikke helt optimalt, men slik er det når man kommer til dette stedet på denne tiden av året.

Den første, men ikke suksessfulle – turen til Hesten med fantastisk utsikt av Segla
Da jeg dro fra Fjordgård hadde vinteren virkelig ankommet

DAG 8 - Fra Fjordgård til Ersfjord

Nå er det tid for en beach session! En 25km lang sykkeltur tar meg til Ersfjord hvor du finner en nydelig strand i kanten av fjorden, omgitt av spisse fjelltopper, med krystallklart vann (synd det er for kaldt til å svømme). Her er en fin campingplass i sanddynene ved stranden og du kan ha glede av en overraskende trekantet og gullbelagt serviceanlegg med toaletter og varmt vann (stengt mellom oktober og mai).

Utsikten over Hesten og Segla
Den fredelige stranden i Ersfjord

DAG 9 - Fra Ersfjord til Skaland

På vei til Skaland, stopper jeg ved Tungeneset rasteplass hvor du kan ta noen flotte bilder av de utrolige fjellene Okshornan.

Da jeg ankommer Skaland rundt kl. 14 (og siden været er så bra sammenlignet med de siste 9 dagene) bestemmer jeg meg for å ta en gåtur til Husfjell. Vanntette sko er absolutt nødvendig da stien ikke alltid er godt markert og noen ganger er det ganske glatt.

På toppen er en panoramautsikt over Ersfjord, Steinfjord og Okshornan fjellene. Utsikten er en av de vakreste og mest storslåtte jeg har noen ganger sett. Den tidlige snøen tilfører en ekstra magi til utsikten. Dersom du drar til Senja, er denne toppturen et must (sammen med turen opp til Hesten)!

På turen ned kunne jeg nyte det vakre lyset som solnedgangen gir over Bergsøyan. Om kveldingen nyter jeg hvert minutt av min siste natt på stranden før en lang sykkeltur møter meg dagen etter.

Etter en snøfylt og svært kald uke er høsttemperaturene (og fargene) tilbake

DAG 10 - Fra Skaland til Finnsness

En lang sykkeltur venter meg siden jeg bestemte meg for å sykle istedenfor å ta buss til Finnsness (hvor jeg skal ta fergen tilbake til Tromsø). Dette er en 6-timers tur som går langs østsiden av Senja. Det er en krevende sykkeltur (på grunn av høydestigningen), men med svært naturskjønn utsikt og værforhold som skifter mellom snø, skyer, og de siste høstfargene som gjør stemningen spesiell og dramatisk.

Mine tanker etter disse 10 dagene

Selv om jeg ikke hadde mulighet til å se nordlys, grunnet dårlig vær, angrer jeg ingenting. Den første snøen, som kom én måned for tidlig, gjør området definitivt mer naturskjønt og dramatisk. De kalde temperaturene har vært en utfordring, men heldigvis kan bikepackere finne husly som passende for vinterkulden.

Mitt råd, med mindre du kommer når været er mer stabilt og fint (eller om sommeren og da kan ta fergen på Brensholmen), ville jeg ha droppet Kvaløya og fokusert på Senja. Jeg var litt skuffet over å ikke hatt nok tid til å se alt jeg hadde planlagt å se på den vakre Senja. Jeg hadde rukket å se mer dersom jeg ikke hadde "mistet" to (svært tunge) dager på Kvaløya.

Min erfaring med Tromsø Outdoor har vært perfekt med svært pålitelig utstyr, samt imøtekommende og hyggelige tilbakemeldinger via e-post. Jeg vil definitivt komme tilbake om våren når lyset er tilbake for å se Senja når naturen våkner opp. Forhåpentligvis vil det da også være mulig å se nordlyset.

Bildene og orginalteksten av Adrien. Oversatt av Tromsø Outdoor.
For å se flere bilder fra Adrien, kan du følge ham på Instagram